افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس

افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس👁درمان، علت و جلوگیری از آن

 

افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس زمانی اتفاق می‌افتد که تزریق بوتاکس در دو ناحیه بین دو چشم و پیشانی انجام شود. تزریق بوتاکس و داروهای مشابه (Dysport) یکی از محبوب ترین عمل های زیبایی هستند که می توانید بدون جراحی انجام دهید. این داروها عضلات خاصی را شل می کنند تا چین و چروک آن نواحی را کاهش دهند.

این داروها معمولاً در صورت تزریق توسط یک پزشک یا متخصص آموزش دیده بی خطر هستند، اما ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. شایع ترین واکنش منفی به تزریق به صورت، افتادگی پلک است که به آن پتوز(ptosis) یا بلفاروپتوز(blepharoptosis) نیز می گویند. اکثر مردم این مشکل را تجربه نمی‌کنند و فقط حدود 5 درصد از افرادی که بوتاکس می‌کنند دچار افتادگی پلک می‌شوند ولی همین تعداد کم به دنبال راهی برای درمان سریع افتادگی پلک بعد بوتاکس هستند.

چرا که افتادگی پلک در ظاهر به وضوح دیده می‌شود و احساس خوبی به فرد نمی‌دهد. اگر تزریق بوتاکس را یک پزشک ماهر انجام دهد، این عدد به کمتر از 1٪ کاهش می یابد. شما باید بوتاکس را فقط در یک محیط بهداشتی-پزشکی تزریق کنید تا عوارض ناشی از آن را به حداقل برسانید.

علت افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس

زمانی که افتادگی پلک ناشی از اختلال در عملکرد عضلات پلک باشد به آن پتوز(ptosis) می‌گویند و افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس می‌تواند در اثر حرکت بوتاکس به پیشانی یا ناحیه بین دو چشم باشد‌. 

پزشکانی که تخصص در تزریق دارند، دقیقاً می‌دانند که کدام قسمت – در حد میلی‌متر – باید تزریق صورت بگیرد تا بتوان از عوارض جانبی آن جلوگیری کرد. با این حساب افتادگی پلک اغلب زمانی اتفاق می افتد که فردی که تزریق بوتاکس را انجام می‌دهد آموزش مناسب ندیده باشد و در این زمینه تجربه کافی نداشته باشد. این افراد می توانند بوتاکس را در ناحیه اشتباه تزریق کنند یا از دوز بسیار بالا استفاده کنند که منجر به ضعف و افتادگی عضلات شود. در نتیجه ممکن است برای باز کردن کامل چشم ها یا مشکلات بینایی دچار مشکل شوید .
گاهی برای کاهش چین و چروک‌های روی پوست پیشانی بوتاکس به این ناحیه تزریق می‌شود و حرکت آن منجر به افتادگی ابرو شده و در نتیجه سنگینی آن باعث افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس می‌شود. همچنین تزریق بوتاکس بین دو چشم برای رفع خط اخم و خط عمودی بین دو ابرو گاهی می‌تواند منجر به تاثیر روی عضلاتی شود که مسئول بالا نگهداشتن پلک هستند و در نتیجه افتادگی پلک بعد بوتاکس اتفاق می‌افتد.
پیشانی
بوتاکس در پیشانی تزریق می شود تا چین و چروک پیشانی به حداقل برسد . این تزریق از انقباض عضله فرونتالیس(Frontalis) که ابروها را بالا می برد و همچنین از ایجاد خطوط اخم افقی جلوگیری می کند و باعث ایجاد یک پیشانی صاف می‌شود. اما این کار گاهی اوقات، می تواند باعث پایین آمدن ابرو شود و باعث می شود که پلک‌ها افتاده به نظر بیایند.بین چشم ها
بوتاکس را می توان بین ابروها یا درست روی ابرو تزریق کرد تا خطوط اخم عمودی “خط11” که درست بالای بینی ایجاد می کند به حداقل برسد. گاهی اوقات، مقداری از بوتاکس به پلک فوقانی نفوذ می کند و ماهیچه ای که پلک بالایی را بالا نگه می دارد، فلج می شود. اگر این عضله فلج شود، پلک بالایی دچار افتادگی می شود.
تزریق بوتاکس پیشانی و دورچشم بدون داشتن عوارضی مانند افتادگی پلک

علائم افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس

افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس بسیار نادر و بعید است ولی اگر اتفاق بیفتد، معمولا پنج روز الی یک هفته پس از تزریق بوتاکس اولین علامت‌های افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس خودشان را نشان می‌دهند. این علائم ابتدا ممکن است خفیف باشند به صورت:

  • تنبلی چشم  شما نمی توانید چشم خود را کاملا باز کنید. اگر افتادگی شدید باشد، می تواند بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • سنگینی چشم احساس سنگینی در پلک شما وجود دارد که در طول روز بدتر می شود.
  • مشکل در کارهای روزمره ممکن است برای انجام کارهایی مانند آرایش چشم مشکل داشته باشید .

مدت افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس

مدت افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس در مجله‌های پزشکی بین 3 تا 4 هفته گزارش شده است و افتادگی پلک ناشی از تزریق بوتاکس باید زودتر یعنی بین 4 تا 6 هفته بعد از تزریق رفع شود و به حالت قبل برگردد. شاید بهبودی بین 3 الی 4 ماه نیز، طول بکشد اما چیزی که در این میان واضح است این است که افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس به طور کامل بهبود پیدا می‌کند.

افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس
افتادگی‌ پلک بعد از تزریق بوتاکس

درمان افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس

نگرانی بیش از حد بابت افتادگی پلک بعد بوتاکس بی‌مورد است و خوشبختانه بوتاکس تاثیر موقت دارد و پس از گذشت مدتی، معمولا بین 3 الی 7 ماه، اثرش از بین می‌رود. اما برای یک سری افراد این زمان طولانی به نظر می‌رسد و به دنبال درمان سریع افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس هستند.

برای افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس چه باید کرد؟

گرچه گذشت زمان می‌تواند یکی از راه‌های درمان افتادگی پلک باشد اما برای درمان سریع افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس و رفع افتادگی پلک بعد بوتاکس می‌توان از ماساژ صحیح و اصولی چشم و یا قطره استفاده کرد که از آنها بعنوان درمان سریع افتادگی پلک بعد بوتاکس یاد می‌شود:

استفاده از برخی قطره‌‌ها

یکی از راه‍های درمان سنگینی پلک بعد از بوتاکس، استفاده از قطره چشم برای افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس است. برخی قطره‌ها مثل قطره آپراکلونیدین (apraclonidine) می‌تواند باعث بهبودی سریع‌تر افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس شود. این قطره عضله چشم شما را سفت می کند. شما می‌توانید سه بار در روز از 1 تا 2 قطره از آن استفاده می کنید. ضمناً استفاده از قطره نفازولین گر چه به صورت تخصصی برای افتادگی پلک تجویز نمی‌شود؛ ولی به صورت محدود برای رفع افتادگی پلک مناسب است.

بوتاکس بیشتر

شاید عجیب باشد اما یک راه درمان سریع افتادگی پلک بعد از بوتاکس تزریق بوتاکس مجدد است! گاهی با تزریق بوتاکس بیشتر به عضلاتی دیگر و فلج کردن آنها می‌توان باعث انقباض و کشیدگی عضلات پلک شد و افتادگی را تا حدی رفع کرد و باعث درمان سنگینی پلک بعد بوتاکس شد. این راه درمان را healthline نیز در مقاله خود ذکر کرده است! شما می‌توانید با توجه به تشخیص پزشک متخصص از ترمیم بوتاکس برای افتادگی پلک خود استفاده کنید.

ماساژ مناسب چشمی 

تمرین عضله پلک یا به اصطلاح ماساژ چشمی برای بیدار کردن عضلات پلک یکی از روش‌های کاهش علائم پتوز پلک و درمان سنگینی پلک بعد از بوتاکس است. این یک راه درمان سریع افتادگی پلک بع بوتاکس است که می‌توان با مسواک برقی در طول روز چند دقیقه عضلات پشت پلک را ماساژ داد.

قطره نفازولین برای افتادگی پلک

قطره‌ی نفازولین Naphazoline یک قطره چشمی برای رفع افتادگی پلک بعد از بوتاکس است. قطره‌ی نفازولین از داروهایی است که با تنگ کردن عروق می‌تواند موجب بهبود خارش، پف، آبریزش و قرمزی چشم شود اما این قطره برای کودکان و نوزادان توصیه نمی شود زیرا می‌تواند به سیستم عصبی آنها آسیب وارد کند. خرید قطره نفازولین برای بوتاکس از داروخانه‌ها بدون نسخه هم مجاز است اما مقدار و مدت مصرف آن باید توسط پزشک متخصص مشخص شود چرا که با وجود خواص درمانی که قطره نفازولین دارد و از جمله خواص قطره نفازولین برای افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس می‌توان یاد کرد اما مصرف خودسرانه آن عوارضی را نیز در پی دارد.

در نتیجه در استفاده از قطره نفازولین برای افتادگی پلک بعد از بوتاکس باید دقت بسیاری به خرج دهید. پزشکان استفاده مداوم از نفازولین Naphazoline را برای درمان سنگینی پلک بعد از بوتاکس پیشنهاد نمی‌کنند چون می‌تواند باعث قرمزی چشم شود و چشم به آن عادت کند و در نتیجه قطره نفازولین برای افتادگی پلک بعد از بوتاکس دیگر اثربخش نباشد. افزایش قرمزی، خارش و تورم در چشم و نواحی اطراف آن، سرگیجه و خواب آلودگی از از عوارض جانبی نفازولین -قطره افتادگی پلک بعد از بوتاکس- هستند.

بلفاروپلاستی برای رفع افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس

اگر افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس در افرادی که قبل از تزریق مقداری افتادگی پلک داشته‌اند، پیش آید احتمالا با هیچ یک از روش‌های درمان بیان شده نتیجه دلخواه را کسب نکنند و افتادگی پلک در آنها شدیدتر از چیزی باشد که دیگران تجربه می‌کنند. 

برای رفع افتادگی پلک بوتاکس در این افراد پیشنهاد پزشک انجام بلفاروپلاستی است. لیفت پلک و جراحی برداشتن پوست اضافه پلک می‌تواند مشکل افتادگی‌ پلک بعد از تزریق بوتاکس را تا حد زیادی رفع کند. 

حق دارید!‌ در نگاه اول ترسناک به نظر می‌رسد؛ اما با انتخاب جراح حرفه‌ای و درجه یک می‌توانید به راحتی افتادگی‌ پلک بعد بوتاکس را رفع کنید و زیبایی خود را بیشتر از قبل به دست آوردید. 

چگونه از افتادگی‌ پلک بعد از تزریق بوتاکس جلوگیری کنیم؟

افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس چندان شایع نیست و اگر هم پیش آید خیلی زود رفع می‌شود؛ البته برای آنکه عوارض‌ ناشی از تزریق بوتاکس گریبانگیر شما نشود می‌توانید با رعایت نکات زیر خیالتان را راحت کنید. 

مراجعه به پزشک و کلینیک معتبر

با برنامه ریزی و تحقیقات صحیح، پزشک و کلینیکی را انتخاب کنید که بهترین خدمات را با تکنیک حرفه‌ای در اختیار بیمار قرار می‌دهند. می‌توانید از صفحات اجتماعی پزشک مدنظر نمونه کار و نظرات زیباجویان را مشاهده کرده و سپس تصمیم قطعی را بگیرید تا دچار عوارضی مثل افتادگی پلک بوتاکس نشوید. این کار موجب می‌شود تا دیگر به دنبال راهی برای درمان سریع افتادگی پلک بعد از بوتاکس نباشید!!!!

تزریق بوتاکس از برند معتبر جهت جلوگیری از افتادگی پلک بعد از بوتاکس 

اگر می‌خواهید دچار عوارضی مانند افتادگی پلک یا همان پتوز پلک بعد از تزریق بوتاکس نشوید حتما با تحقیق و مشورت از پزشک بهترین برند را انتخاب و سم بوتولینوم یا بوتاکس را از یک سازنده معروف را تزریق کنید. 

رعایت مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

تمام توصیه‌های پزشک را جدی بگیرید و رفتارهایی که عوارض ناشی از بوتاکس را افزایش می‌دهد انجام ندهید. مثلاً فشار وارد نکردن روی ناحیه تزریق یا عدم تکان دادن شدید سر از مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس است. 

پزشک را در جریان سابقه یا حساسیت دارویی بگذارید 

حتما قبل از تزریق بوتاکس در جلسه مشاوره به پزشک خود درباره‌ی داروهای خواب آور، ضد حساسیت، رقیق کننده یا دارو‌های شل کننده عضلاتی که مصرف می‌کنید صحبت کرده و نظر او را درباره‌ی تزریق بوتاکس با این شرایط جویا شوید و با آگاهی کامل بوتاکس را تزریق کنید تا به افتادگی‌ پلک بعد از تزریق بوتاکس و سایر عوارض این روش مبتلا نشوید. 

کلام آخر؛ افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس

افتادگی‌ پلک بعد از بوتاکس یکی از عارضه‌های کم‌تر دیده شده بوتاکس است که خوشبختانه رفع می‌شود و خیلی زود اثرش از بین می‌رود. 

برای کاهش عوارض بوتاکس باید در انتخاب کلینیک‌ و پزشک دقت بالایی به خرج داده و بدون آگاهی از مراکزی که شناختی از آنها ندارید، وقت ویزیت نگیرید. می‌توانید جهت دریافت مشاوره‌ قبل از تزریق و مشاهده نمونه کارها با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

سوالات متداول افتادگی پلک بعد بوتاکس

چه مدت طول می‌کشد تا افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس بهبود پیدا کند؟

پس از تزریق بوتاکس، بهبودی افتادگی پلک معمولاً در عرض چند روز تا یک هفته قابل مشاهده است. البته این مدت زمان می‌تواند بسته به فرد متفاوت باشد. عوامل مؤثر بر زمان بهبودی شامل شدت افتادگی پلک، میزان دوز تزریق شده و واکنش بدن به بوتاکس هستند. برای برخی افراد، بهبودی کامل ممکن است تا دو هفته طول بکشد.

آیا بوتاکس در درمان افتادگی پلک مؤثر است؟

بوتاکس می‌تواند برای درمان افتادگی پلک مفید باشد، به ویژه در مواردی که افتادگی پلک شدید نیست. این ماده با فلج کردن موقت عضلات مسئول افتادگی، به بهبود ظاهر پلک کمک می‌کند. با این حال، در مواردی که افتادگی پلک بسیار شدید است، جراحی لیفت پلک ممکن است راه‌حل بهتری باشد. بوتاکس می‌تواند به عنوان یک روش موقت و قابل تکرار برای بهبود افتادگی پلک متوسط تا شدید استفاده شود.

استفاده از بوتاکس برای افتادگی پلک در افراد با سابقه بیماری عصبی

بوتاکس برای بسیاری از افراد به عنوان درمانی مؤثر برای افتادگی پلک شناخته شده است. اما در افرادی که دارای سابقه بیماری‌های عصبی هستند، استفاده از بوتاکس باید با احتیاط بیشتری انجام شود. مشاوره با یک پزشک متخصص می‌تواند در تعیین مناسب بودن این روش درمانی برای افرادی با چنین سابقه‌هایی بسیار کمک‌کننده باشد.

دکتر لیلی هاشمی

دکتر لیلی هاشمی

من دکتر لیلی هاشمی هستم. مدت 20 سال است که عاشقانه در کنار مراجعینم هستم، تا تجربه خوشایند زیباتر شدن را به آنها هدیه کنم. در این سال­ها مراجعین بسیار زیادی برای امور زیبایی متفاوتی نظیر تزریق چربی، تزریق ژل، بوتاکس، لیفت نخ، مزوتراپی، پی‌آر‌پی و برداشت خال به کلینیک ما مراجعه کرده‌اند و من همیشه از دیدن حس رضایتی که مراجعین بعد از انجام کارهای زیبایی تجربه می‌کنند، لذت می‌برم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
منشی کلینیک دکتر لیلی هاشمی
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟