روش های برداشتن خال صورت و بدن و مراقبت های بعد از آن. زنی زیبا در حال دست زدن با خال روی گردنش

روش‌های برداشتن خال صورت و بدن و مراقبت های بعد از آن

در این مطلب به همه چیز که نیاز است درباره «روش های برداشتن خال صورت و بدن و مراقبت های بعد از آن، بهترین فصل برای برداشت خال و بهترین پماد بعد از برداشتن خال بدانید پرداخته شده است و بهترین فصل برای برداشتن خال صورت شما با خواندن این مطلب دیگر به هیچ جستجوی دیگری در اینترنت نخواهید داشت. خالها ضایعات پوستی هستند که ممکن است در اندازه و ابعاد مختلف روی پوست ایجاد شوند. این ضایعات در انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند و برخی از آنها مانند خال گوشتی بی خطر هستند. بسیاری از افراد به خالهای بدن خود حساس بوده و تمایل دارند آنها را بردارند.

برداشتن خال با لیزر یکی از جدیدترین و بهترین روشها برای حذف خالها است. قبل از انجام لیزر، فرد باید توسط یک پزشک یا فلوتیپ درماتوپالوژی معاینه شده و طبق نتایج آن، لیزر انجام شود. پس از لیزر، باید نکات بهداشتی مانند مرطوب نگه داشتن زخم، عدم دست کاری زخم، استفاده از کرم ضدآفتاب و پرهیز از قرارگیری در معرض نور شدید رعایت شود.روش‌های دیگر برداشتن خال شامل خارج سازی کامل تراشه ای، بیوپسی پانچ، انجماد درمانی و استفاده از دستگاه پلاسما است. اگر قصد برداشتن خال دارید، حتما به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا نوع خال مشخص شود.

امیدوارم که به کارتون بیاد. لطفا اگر هر سوالی در این مورد دارید در آخر همین مطلب در قسمت نظرات بپرسید.

دسترسی سریع

همه چیز در رابطه با برداشتن خال

برداشتن خال در واقع نوعی عمل سرپایی ساده است تا ضایعاتی به شکل خال در رنگ‌های معمولا تیره را از روی پوست محو کند. خال‌های پوستی از نطر نوع و ابعاد مدل‌های متفاوتی دارند و برای آنکه بدانید آیا خال شما یک خال معمولی است یا خیر باید به پزشک مراجعه کنید.

با توجه به نوع خال روش‌های متفاوتی برای برداشتن آن وجود دارد؛ البته به تشخیص پزشک خال‌های سرطانی تنها به کمک جراحی برداشته می‌شوند و سایر خال‌هایی که صرفا برای زیبایی بیشتر قرار است برداشته شوند را می‌توان با صلاح‌دید پزشک به کمک یکی از روش های خال برداری که در ادامه معرفی می‌کنیم برداشت. اما قبل از آن نیاز هست تا در مورد انواع خال ها بدانیم.

انواع خال

خال‌ها بر اساس ظاهری که دارند به چند دسته تقسیم می‌شوند و هر ویژگی‌های خاص خود را دارد به طور کلی سه نوع از رایج‌ترین را می‌توان خال گوشتی، اکتسابی و خال دیسپلاستیک نام برد که در ادامه به بررسی انواع‌ آنها می‌پردازیم.

خال گوشتی (خال مادر زادی)

یکی از خال‌هایی که در بدن اکثر آدم‌های روی زمین وجود دارد، خال‌های گوشتی هستند. این خال‌ها عموما در اثر وراثت یا تغییرات هورمونی ایجاد می‌شوند و به شکل زائده‌های قهوه‌ای رنگ روی پوست ظاهر می‌شوند.

خال اکتسابی

خال‌های اکتسابی‌ نیز، جزو خال‌های معمولی هستند و عموما تفاوت آنها با خال‌های گوشتی این است که ارثی نبوده و به دلایل مختلفی در طول زندگی شخص پدیدار می‌شوند. این خال‌ها در اثر مواردی مثل بالا رفتن سن، قرار گرفتن همیشگی در معرض نور آفتاب و… به وجود می‌آیند و ظاهری مسطح داشته و معمولا کوچک هستند

خال دیسپلاستیک

این خال‌ها معمولا ظاهری آشفته و دارای بی‌نظمی دارند، در چندین رنگ ظاهر می‌شوند و معمولا ریشه دارند. این خال‌ها در مقایسه با سایر مدل‌های خال بیشتر در معرض بدخیم شدن قرار دارند و اگر به پزشک مراجعه کنید احتمالا برای جلوگیری از سرطانی شدن آن شما را تشویق به برداشتن آن می‌کند. 
البته لازم نیست خیلی‌ نگران باشید چرا که بسیاری از این خال‌ها سال‌های طولانی بدون هیچ علامت و مشکلی روی پوست باقی می‌مانند و خطری ایجاد نمی‌کنند.

انواع روش های برداشت خال

حالا که با مرسوم ترین انواع خال آشنا شدید در ادامه به معرفی انواع روش های خال برداری می‌پردازیم. در سال های اخیر روش های متعدد بسیاری برای برداشتن خال مورد استفاده قرار گرفته اند. از روش های معمول مثل جراحی اون و لیزر و استفاده از فرکانس های رادیویی گرفته تا روش های نوین مثل پلاسما و منجمد کردن اون و یا حتی روش های غیر اصولی خانگی.

در پاسخ به بهترین روش برداشتن خال چیه می‌توان گفت بهترین روش همونی هستش که پزشک پس از معاینه های لازم  با توجه به نوع خال و سرطانی بودن یا نبودن آن و کارایی اون روش با توجه موقعیت خال در بدن یا صورتتون براتون در نطر میگیره هستش.

برداشتن خال با لیزر

لیزر یکی از خدماتی است که پیشرفت علم به بشر کرده و دیگر لازم نیست با میله و روش‌های سنتی به جان خال‌های صورتتان بیفتید. راحت‌ با دستگاه لیزر می‌توان انواع خال‌های مسطح، عروقی، لک‌های کوچک قهوه‌ای و سیاه و میلیا را از سطح پوست برداشت. این روش بین دو تا سه جلسه تمام می‌شود و در نهایت ممکن است چند روز اول قرمزی و ورم بعد از برداشتن خال داشته باشید و خبری از زخم و برش و جراحی نیست.

برداشت انواع خال با لیزر به آسانی ممکن بوده و معمولا هیچ عارضه‌ای ندارد و لیزر یکی از بهترین و کم عارضه ترین روش های خال برداری است. از عوارض برداشت خال با لیزر می‌توان به خارش و التهاب و کمی درد اشاره کرد. اما پس از یک دو روز عوارض از بین رفته و مشکل جدی‌ای برای فرد ایجاد نمی‌شود.

برداشتن خال با جراحی

به کمک سه روش در جراحی می‌توان خال‌ها را برداشت.

  1. روش اول تراشیدن: در این روش پزشک اول موضع را بی حس و سپس روی خال را برش ایجاد می‌کند و آن را تا زمانی که با پوست هم‌سطح شود می‌تراشد.
  2. روش دوم بیوپسی: خال‌های کوچک به کمک دستگاهی روی پوست پانچ می‌شوند.
  3. جراحی با برش: این روش برای خال‌های بدخیم کاربرد دارد که در آن برش کامل روی خال ایجاد و خال برداشته و سپس بخیه زده می‌شود.

برداشتن خال با کرایو سرجری (Cryosurgery)

از بین بردن خال با کرایوتراپی (سرما درمانی) یک روش غیر دردی است که برای حذف خالهای پوستی کوچک استفاده می‌شود. در این روش، از دستگاه کرایو استفاده می‌شود که نیتروژن مایع یا ازت مایع را در مخزن خود نگهداری می‌کند. با اسپری کردن نیتروژن مایع بر روی بافت پوستی مخرب، دمای آن از ۱۹۶- تا ۲۱۰- درجه سانتیگراد کاهش پیدا می‌کند. این کاهش دمای باعث می‌شود رگهایی که به این بافتهای مخرب خونرسانی می‌کنند، از بین بروند. در نتیجه، ضایعه به صورت تاول سفید یا قرمز دیده می‌شود و کبود خواهد شد.

هدف این روش اینه که به پوست شوک بده و اون رو به سرعت منجمد کنه و پس از اون به ارومی بهش اجازه‌ی ذوب شدن بده تا بافت خال رو از بین ببره. در بعضی موارد امکان اینکه پزشک یک سوزن حاوی دماسنج رو به داخل خال فرو برره تا از دما مطمِئن بشه وجود داره اما نگران نباشید که این کار شامل هیج دردی نمیشه و ناحیه‌ی تحت درمان از قبل بی حس شده و بافت گوشت اضافه از بین رفته.

برداشتن خال با پلاسما

یکی از روش‌های نوین با دقت بسیار بالا برای خال برداری پلاسما است. در این روش می‌توان بدون خون و خون‌ریزی خال‌های حساس اطراف چشم و پلک را برداشت.

در این روش با استفاده از یک قلم کوچک پلاسما جرقه های کوچک کنترل شده‌ای را بر روی خال است که باعث خشک شدن آن و پوسته پوسته شدن خال می‌شود و در نهایت خال از بین می‌رود و پوست جدید و صاف جایگزین آن می‌شود. این دستگاه در فاصله یک میلی متری پوست با ترکیب نیتروژن و اکسیژن قوس پلاسمایی را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این پلاسما باعث بهبودی سطح پوست و کلاژن سازی و همچنین تحریک ناحیه مورد نظر برای ساخت سلول جدید می‌شود.

برداشتن خال با آر اف یا RF (رادیو سرجری) 

به کمک امواج رادیوفرکانسی تمامی ضایعات پوستی مثل خال خیلی تمیز و بدون دردسر برداشته می‌شوند؛ البته مهارت پزشک شرط است تا کار بدون اسکار و زخم دربیاید.

آر اف یا رادیو سرجری به برداشتن خال با فرکانس رادیویی میگویند. در این روش از دستگاهی به اسم «الکترود رادیوسرجری» استفاده می شود تا با ملایمت خال را از سطح پوست جدا کند. همزمان با تراشیدن لایه به لایه خال توسط دستگاه، پوست سوزانده می شود. خال برداری با آر اف یکی از بهترین روش های برداشتن خال برای یکنواختی بافت پوست می‌باشد که به پزشک امکان عمق برداری بیشتر خال را می‌دهد همچنین می‌توان شاهد ورم بعد از برداشتن خال کمتری بود.

برداشتن خال باید توسط دکتر انجام شود

برداشتن خال به روش خانگی

اقدام برای برداشت خال به صورت خودسرانه امری بسیار خطرناک است که ممکن است منجر به آسیب رسیدن به بافت پوست و عفونت شود. به همین علت برداشت آن به روش خانگی اکیدا توصیه نمیشود و هرگونه عمل خال برداری باید به مشورت و صلاح‌دید پزشک باشد.

 

متن انگلیسی:

.Yet there’s no evidence that home treatments for mole removal work, and some of them could be dangerous

ترجمه متن:

با این حال هیچ مدرکی وجود ندارد که درمان های خانگی میتوانند برای برداشتن خال موثر باشند و برخی از آنها می‌توانند خطرناک باشند.

healthline

 

برای دریافت مشاوره رایگان و خال برداری در تهران کادر زیر کلیک کنید

بهترین فصل برای برداشتن خال صورت

معمولا متخصصات توصیه میکنند در فصل‌ها و زمان‌هایی برداشتن خال را انجام دهید که تحرک کمتر  و تعریق کمتری دارید. بهترین فصل برای برداشتن خال صورت در فصل پاییز و زمستان است چرا که کمتر در معرض نور مستقیم خورشید قرار میگیرد و در نتیجه جای آن زودتر خوب می‌شود.

تا چند روز بعد از برداشتن خال دوش بگیریم

به دلیل باز بودن زخم و احتمال عفونت کردن آن توصیه می‌شود که تا 48 ساعت بعد از برداشت خال محل برداشتن خال را نشویید و در صورت رفتن به حمام روی زخم را بپوشانید.

مزیت‌های برداشت خال صورت و بدن چیست؟

شاید اولین و مهم‌ترین مزیت خال برداری زیبایی چهره و بدن افراد باشد. البته موارد زیر نیز جزو مزایای خال برداری محسوب می‌شوند.

  • زیبایی پوست 
  • شفافیت پوست
  • افزایش اعتماد به نفس
  • شناخت سریع و جلوگیری از سرطان

عوارض برداشتن خال صورت

عوارض احتمالی برداشت خال صورت که ممکن است در برخی بروز کند و در برخی نکند عبارتند از:

  • عفونت
  • ایجاد گزگز یا بی حس شدن پوست
  • سوختگی اطراف بافت
  • تیره یا روشن شدن پوست در اطراف موضع برداشت آن
  • احتمال برگشت خال 
  • ماندن جای زخم نیز از عوارض خال برداری است.

برداشته خال اگر به دست پزشک خبره و با تجربه باشد معمولا هیچ عارضه‌ ای ندارد.

مراقبت‌های قبل از برداشتن خال

قبل از خال برداری باید با پزشک تمام بررسی‌های لازم را انجام دهید تا از خوش خیم بودن یا بد خیم بودن خال مطمئن شوید. در صورت لزوم  ممکن است پزشک از روش لیزر استفاده نکرده و از جراحی استفاده کند تا از خال را نمونه برداری کند و در آزمایشگاه آن را آزمایش کند و از سرطانی بودن آن مطمئن شود.

اگر آزمایشی لازم است حتما انجام دهید تا با خیال راحت خال را بردارید و مشکلی ایجاد نشود. همچنین با پزشک درباره‌ی نوع پوست خود صحبت کرده و بخواهید یک شوینده‌ی مناسب با نوع پوستتان برای مراقبت‌های بعد از خال برداری معرفی کند.

مراقبت‌های بعد از برداشت خال

  • مهم‌ترین پس‌ مراقبت‌های برداشتن خال این است که تا 48 ساعت موضعی که بخیه خورده است را پوشیده نگهدارید. 
  • محل را به آرامی با آب و صابون بشویید.
  • حتی اگر زخم باز یا بخیه ندارید باز هم همیشه موضع برداشت خال را نسبت به عفونت بررسی کنید.
  • پاک کننده‌های حاوی الکل، صابون یا سایر مواد شیمیایی را روی زخم باز نریزید.
  • در معرض خورشید یا نور شدید قرار نگیرید.
  • ضدآفتاب پس از بهبود تا شش ماه ضروری است.
  • از انجام فعالیت‌های سنگین تا چند روز پس از خال برداری خودداری کنید.
  • مسائل بهداشتی را رعایت کنید و محل برداشت را مدام دستکاری نکنید. به جای خال برداری اجازه دهید خودش را ترمیم کند؛ البته بدون دخالت شما

بهترین پماد بعد از برداشتن خال چیست؟

بهترین پماد بعد از برداشتن خال معمولا استفاده از کرم های آب­رسان، ترمیم کننده، کلاژن ساز و ضد لک توصیه می‌شود. این مورد باید به دستور خود پزشک به صورت کاملا شخصی با توجه به نوع خال و روش براشتن خال برای شما تعیین شود.

هزینه برداشتن خال معمولی

خال برداشتن هزینه چندان زیادی ندارد و تقریبا همه می‌توانند از پس هزینه‌های برداشتن کلی خال برآیند. به‌طور کلی قیمت خال برداری به نوع خال، روشی که استفاده می‌شود، تعداد جلسات و میزان عمق و تعداد خال‌ها بستگی دارد. می‌توانید جهت مشورت با پزشک و مشاهده‌ی نمونه کارها به صفحات اجتماعی کلینیک‌ مانند اینستاگرام و آپارات سر بزنید.

برای دریافت مشاوره رایگان و برداشت خال در تهران کادر زیر کلیک کنید

سوالات متداولی که از ما می‌پرسند

در این قسمت به بیشترین سوالاتی که از ما می‌پرسند پاسخ دادیم. اگر سوالاتون در این بخش نبود حتما در بخش نظرات آخر همین صفحه از ما بپرسید تا در سریع ترین زمان ممکن جواب داده بشه.

بهترین روش برداشتن خال چیست؟

در پاسخ به بهترین روش برداشتن خال چیه می‌توان گفت بهترین روش همونی هستش که پزشک پس از معاینه های لازم  با توجه به نوع خال و سرطانی بودن یا نبودن آن و کارایی اون روش با توجه موقعیت خال در بدن یا صورتتون براتون در نطر میگیره هستش.

خال برداری درد داره؟

خیر هیچ دردی را متحمل نمی‌شوید و قبل از انجام عمل بیحسی موضعی انجام می‌شود. 

برداشتن خال مضره؟

اگر با مشورت پزشک بدون اقدامات خودسرانه انجام شود هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند.

جای برداشتن خال یا اسکار روی پوست باقی می‌مونه؟

مهارت پزشک و مراقبت صحیح بعد از برداشت خال باعث محو شدن رد خال می‌شوند.

آیا بعد از برداشتن خال ممکن است دوباره خال ظاهر شود؟

اگر خال به درستی و توسط پزشک متخصص تخلیه نشود امکان بازگشت آن وجود دارد. همچنین رعایت مراقبت های بعد از برداشت خال نیز میتواند از برگشت خال جلوگیری کند.

بهترین پماد بعد از برداشتن خال

بعد از برداشتن خال معمولا استفاده از کرم های آب­رسان، ترمیم کننده، کلاژن ساز و ضد لک توصیه می‌شود. اما بهترین پماد بعد از برداشت خال همانی است که پزشک با توجه به نوع خال و روش برداشتن خال به شما توصیه می‌کند.

چند روز بعد از برداشتن خال دوش بگیریم؟

بهتره که تا 48 ساعت بعد از برداشتن خال محل برداشتن خال را نشویید.

بهترین فصل برای برداشتن خال صورت

بهترین فصل برای برداشتن خال صورت در فصولی است که هوا سرد است؛ به دلیل آنکه کمتر در معرض نور مستقیم خورشید قرار میگیرد و در نتیجه جای آن زودتر خوب می‌شود.

برداشت خال از چه سنی است؟

توصیه می‌شود خال های بزرگ را در سنین نوجوانی انجام دهید تا دیگر رشد نکنند و برداشن خال های ریز را برای بعد از 18 سالگی بزارید تا رشدشون کامل بشه.
 
جهت مشاهده و دانلود PDF این صفحه بر لینک زیر کلیک کنید.
دکتر لیلی هاشمی

دکتر لیلی هاشمی

من دکتر لیلی هاشمی هستم. مدت 20 سال است که عاشقانه در کنار مراجعینم هستم، تا تجربه خوشایند زیباتر شدن را به آنها هدیه کنم. در این سال­ها مراجعین بسیار زیادی برای امور زیبایی متفاوتی نظیر تزریق چربی، تزریق ژل، بوتاکس، لیفت نخ، مزوتراپی، پی‌آر‌پی و برداشت خال به کلینیک ما مراجعه کرده‌اند و من همیشه از دیدن حس رضایتی که مراجعین بعد از انجام کارهای زیبایی تجربه می‌کنند، لذت می‌برم.

12 پاسخ

  1. سلام،برداشتن خال صورت در کلینیک دکتر هاشمی انجام میشه؟؟؟

    1. بله برای گرفتن وقت مشاوره و درمان با شماره زیر تماس بگیرین.
      09370929813

  2. سلام یکی از خال های بازوم کمی بزرگتر از قبل شده یکم نگرانم کرده ینی مشکلی داره؟میتونه خطرناک باشه؟

    1. سلام
      دوست عزیز بهتره در این مورد با پزشک متخصص مشورت کنید.برای گرفتن وقت مشاوره با شماره 09370929813 تماس بگیرین.

    1. برای برداشتن خال به روش جراحی نیازی به بیهوشی نیس و فقط با بی حسی موضعی این جراحی انجام میشه.

  3. سلام
    من حدود ۴ روز پیش خال صورتمو برداشتم و فعلا مشکلی ندارم میتونم از لوازم آرایشی استفاده کنم ؟؟

    1. سلام
      توصیه میشه ۲ هفته بعد از برداشت خال از لوازم آرایشی استفاده کنین.

  4. من یه خال روی صورتم دارم میخوام با لیزر بردارمش.ممکنه بعد از لیزر دوباره برگرده؟ممنون میشم پاسخ بدین🙏

    1. اگه پیش یه پزشک متخصص و حرفه ای انجام بدین مطمئن باشین خال صورتتون برنمیگرده.

  5. سلام من یه خال گوشتی روی پوست سرم دارم میخواستم بدونم با لیزر میشه برداشت؟

    1. سلام
      معمولا برای برداشتن خال گوشتی روی سر از لیزر استفاده نمیشه چون ممکنه به بافت مغز آسیب بزنه. مناسب ترین روش برای برداشتن خال روی سر جراحیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
منشی کلینیک دکتر لیلی هاشمی
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟