پیشگیری از عوارض تزریق ژل لب

5عوارض تزریق ژل لب و پیشگیری ها💫

این روزها بازار تزریق ژل لب حسابی داغه و تقریبا بیشتر افرادی که قصد دارند حجم لب هاشون رو افزایش بدهند یا اینکه لب های باریک یا نامتقارن دارند دنبال تزریق ژل به لب هاشون هستند؛ اما خیلی مهمه از عوارض تزریق ژل لب باخبر باشید و بدونید که این عوارض همیشه هست فقط ظهور و بروز اونها در بعضی ها کم تر و برخی بیشتر است.

در واقع هرچقدر پزشکی که انتخاب می‌کنید حرفه‌ای تر باشه و برند ژل لب انتخابی معتبر و خفن تر باشد عوارض محدود تر می شود! به همین راحتی تمام این موارد با هم نسبت مستقیم دارند.در ادامه به بررسی خطرات و عوارض احتمالی تزریق ژل لب میپردازیم:

عوارض تزریق ژل لب چیست؟

تزریق اصولی ژل لب عوارض محدودی دارد که کاملآ طبیعی هستند و عوارض طبیعی فیلر لب خیلی زود رفع میشوند و حال فرد رو به بهبود پیدا میکند.

این عوارض تزریق ژل لب در دراز مدت یا کوتاه مدت هستند:

  • تورم و کبودی

از شایع ترین عوارض بعد از تزریق ژل لب ورم و کبود شدن لب بعد از تزریق است که به دلیل اینکه سوزن باریکی وارد بافت لب می شود و آسیب جزئی به رگ های خونی وارد می کند رخ می دهد که کبودی و ورم لب تا کمتر از یک هفته بهبودی کامل پیدا میکند.

  • درد و حساسیت

داشتن درد در ناحیه لب ها و بروز حساسیت هم از عوارض شایع است که با مصرف داروهای مسکنی که پزشک تجویز کرده به سادگی قابل حل است.اما در بعضی موارد امکان حساسیت بیشتر هم است که باید به پزشک مراجعه کنید.

  • عفونت

دلایل بروز عفونت می تواند در اثر استریل نبودن محیط کلینیک یا عدم مهارت کافی پزشک باشد.علائم عفونت ژل لب:ورم شدید/قرمزی/خارش/درد زیتد/ترشح در محل تزریق.در صورت مشاهده این موارد با پزشک خود ارتباط بگیرید.

  • گلوله شدن ژل(نودول)

در بعضی موارد هم ممکن است ژل بصورت نامتقارن و گوله گوله در لب پخش شود که نیاز به تخلیه ژل یا ماساژ داشته باشد.

  • عدم تقارن

عدم تقارن لب بعد از تزریق ژل به لب در اثر واکنش بدن یا عدم مهارت پزشک باشد که در این این صورت نیاز به به اصلاح ژل لب و تزریق مجدد ژل به لب است.

  • واکنش های آلرژیک

در بعضی موارد فرد به ژل مورد استفاده آلرژی و حساسیت دارد و با بروز علائم آلرژیک(قرمزی-ورم زیاد-و یا شوک آنافیلاکتیک)متوجه این موضوع می شود که با مراجعه فوری به پزشک از بروز خطرات بیشتر جلوگیری کند.

  • ایجاد زخم(اسکار)

استفاده اشتباه از سوزن یا تکنیک نادرست بعث به وجود آمدن زخم در لب می شود.این مشکل با انتخالب پزشک مجرب و رعایت تکنیک ها قابل پیشیری است.

  • حرکت ژل

بعضا ژل از ناحیه تزریق به ناحیه دیگری از لب حرکت میکند که باعث ظاهری نامطلوب می شود.

  • اختلال در حرکت لب ها

تزریق بیش از اندازه ژل به لب باعث غیرطبیعی بودن لب ها می شود که  باعث اختلال در خوردن و صحبت می شود.

  • نکروز بافتی

و نادرترین و جدی ترین عوارض تزریق ژل به لب نکروز بافتی است.این حالت در اثر عدم خون رسانی به بافت لب است که به دلیل تزریق نادرست و بسته شدن رگ های خونی است.نکروز بافتی لب نیاز به درمان فوری جهت جلوگیری از آسیب جدی دارد.

علائم نکروز لب:تغییر رنگ پوست/تشکیل ترک/درد و ورم زیاد و مداوم/افتادگی پوست

عوارض تزریق ژل لب
عوارض تزریق ژل لب

علائم عفونت در تزریق ژل لب

حتی اگه سوزنی که به لب وارد میشود استریل هم باشد باز هم احتمال وجود عفونت وجود دارد. حالا اینکه برخی از مراکز نامعتبر از وسایل غیربهداشتی استفاده می‌کنند هم که  عامل عفونت‌ های شدید هست، بماند.

مهم‌ترین علامت هایی نشونه عفونت لب هست شامل وجود دانه های قرمز روی لب سه روز یا بیشتر بعد از تزریق، کبودی و تغییر رنگ لب طولانی مدت، درد و حساسیت به لب، تب، ظهور توده‌های چرکی روی لب میشود.

اگه تزریق با ژل تاریخ گذشته یا بی‌کیفیت صورت بگیره، بعد از تزریق سریع آرایش کنید، ویروس تبخال فعال داشته باشید یا هفته اول بعد از تزریق سیگار بکشید و بهداشت هم حین تزریق رعایت نشه احتمال ابتلا به عفونت‌ که یکی از عوارض‌ تزریق ژل لب هست، وجود داره.

late allergic reactions, chronic inflammation and infection, granulomas, filler migration, loss of function, telangiectasia, and hypertrophic scars.

National Library of Medicine

برای پیشگیری از عوارض تزریق ژل لب چه کنیم؟

لازم نیست کار عجیب و غریبی انجام بدهید. فقط کافییست نکات مراقبتی بعد از تزریق ژل به لب را رعایت کنید و به آن ها پایبند باشید:

_ اولین اقدام برای پیشگیری از عوارض تزریق ژل لب این است که با آگاهی و شناخت پزشک ماهری انتخاب کنید. یعنی حتما نمونه کارهای پزشک را ببینید. به صفحات اجتماعی پزشک مثل آپارات و اینستاگرام سر بزنید و در نهایت از بهداشت کلینیک مطمئن شوید و بعد مراجعه کنید.

_ بعد از تزریق کمپرس یخ و نوشیدن آب میتواند به کاهش عوارض تزریق فیلر لب کمک کند.

_ توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از بروز عفونت و عوارض تزریق فیلر لب از مصرف دخانیات خودداری کنید. 

_به لب ها دست نزنید و آنها را دستکاری نکنید. اگر دلتان میخواست کسی را  ببوسید دندون روی جیگر خود بگذارید تا خوب شوید بعد از بهبودی بی وقفه عزیزانتان رو ببوسید. 

_ حتما از اصل بودن فیلر و ژل لب مطمئن شوید تا عوارض تزریق ژل لب رو به حداقل برسانید.

_ دارو‌های رقیق کننده خون تا چند روز بعد استفاده نکنید و در معرض نور خورشید هم نباشید.

_ از تزریق ژل لب های دائمی که بر پایه اسید هیالورونیک نیستند تا جایی که می‌توانید پرهیز کنید تا دچار عوارض وحشتناک نشوید؛ البته با توصیه و مشورت پزشک این تصمیم رو بگیرید.

آیا بعد از تزریق ژل به لب میتوان آب نوشید؟

بله نوشیدن آب بعد از تزریق ژل به لب مشکلی ایجاد نمیکند حتی ما توصیه میکنیم که هیدراته بمانید.اما این نکته که باید از نوشیدن اب خیلی سرد یا خیلی داغ هم بپرهیزید.و از نوشیدن اب با نی هم خودداری کنید تا فشار به لب هایتان وارد نشود.

دوره نقاهت تزریق ژل لب چقدر است؟

ممکن است این سوال که چه مدت طول می‌کشد تا لب‌ها بعد از تزریق بهبود یابند؟در ادامه در 3 مورد برایتان میگوییم:

  • ورم و کبودی:2 تا 3 روز اولیه
  • کاهش ماکل ورم:حدودا 1 الی 2 هفته
  • نتیجه کامل:بد از 2 تا 4 هفته

دراین مدت انجام مراقبت های لازم و عمل به توصیه های پزشک الزامیست.

آیا بعد از تزریق ژل به لب میتوان اندازه آن ها را به قبل از تزریق برگرداند؟

چند روش برای برگرداندن به حالت اولیه وجود دارد:

  1. تزریق آنزیم هیالورونیداز:این روش با تزریق آنزیم به لب ها باعث برگشت هرچه زودتر لب هایتان به حالت اولیه می شود.
  2. صبر:ژل های اسید هیالورونیک به مرور در بازه 6 تا 12 ماه جذب می شوند.

اگر این دغدغه فکری را دارید که اگر تزریق لب من آنطور که باید نشود؛ چیکار کنم؟میتوانید این دو مورد را مدنظر داشته باشید.

آیا تزریق ژل لب درد دارد؟

تزریق ژل به لب ممکن است مقداری درد قابل تحمل داشته باشد که با استفاده از کرم های بی حسی حاوی لیدوکائین برطرف میشود.

علت خارش لب بعد از تزریق ژل به لب

  • تورم و التهاب
  • واکنش آلرژیک
  • روند بهبود طبیعی
  • عفونت

حساسیت به ژل لب!

حساسیت به ژل لب ممکن است به دلیل واکنش های آلرژیک بدن نسبت به ژل تزریق شده باشد در این حال با احساس ورم/قرمزی/درد یا حتی تب بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

5 عوارض مهم تزریق ژل لب که ضروری است بدانید

همان طور که اشاره کردیم تزریق ژل لب به خودی خود عوارض عجیب و غریبی ندارد و اگر فرد تزریق کننده باتجربه‌ و حرفه‌ای باشد قطعا عوارض خیلی کمی مثل ورم و التهاب چند روزه است و تمام.

پس خیلی مهم است که با عوارض هولناک و جدی تزریق ژل لب آشنا بشوید و اگر برایتان پیش امد نزد پزشک حاذقی بروید تا راهکار درستی برای درمان پیش روی شما بگذارد.

  • عفونت‌ لب بعد از تزریق

گاهی بدن فرد مستعد عفونت هست و گاهی استفاده از سرنگ و تزریق در محیط آلوده امکان بروز عفونت بعد از تزریق ژل لب رو افزایش میدهد. به هرحال عفونت یکی از عوارض‌ تزریق ژل لب هست که در صورت جدی نگرفتن ممکن است باعث دردسر فرد بشود و خیلی دیر بهبود پیدا کند. از علایم عفونت‌ لب بعد از تزریق فیلر لب میشود به تغییر رنگ بافت اطراف لب، درد و ورم غیرقابل کنترل، احساس گرمای شدید در لب، بی‌حسی لب بعد از مدت‌ها پس از تزریق اشاره کرد.

  • آسیب شدید به بافت لب
عوارض تزریق فیلر لب
کلینیک دکتر لیلی هاشمی

این مورد جزو عوارض نادر تزریق ژل لب هست؛ اما در اثر تزریق غیر اصولی و ناشی ژل لب امکان‌ آسیب شدید به لب و نکروز یا مرگ بافت وجود دارد.

  • خونریزی و زخم بعد از تزریق ژل لب

گاهی تزریق بیش از حد ژل و وجود مقادیر بالایی اسید هیالورونیک باعث تحریک زیاد تولید کلاژن و الاستین میشود و ممکن است زخم و خشکی لب و در پی آن خونریزی رو به دنبال داشته باشد.

  • واکنش‌های شدید آلرژیک

استفاده از ژل های بی‌کیفیت و نامرغوب احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک را افزایش میدهد و در حالت عادی امکان بروز این عارضه خیلی کمه!

آلرژی ممکنه با ورم، خارش و زخم همراه باشه‌. برای جلوگیری از بروز این عوارض‌ هولناک بهتره قبل از تزریق در یک جلسه مشاوره با پزشک درباره‌ی سوابق حساسیتی خود صحبت کنید و نزد پزشکی برای تزریق برید که همواره از ژل ها و مواد درجه یک و باکیفیت استفاده می‌کنه.

  • ورم و کبودی غیرقابل بهبود

ورم و کبودی معمولا بین 3 تا 5 روز از بین میره و اگه غیر ازاین بود و ورم اصلا بهتر نشد یا لب همچنان بی حس بود برای بررسی های بیشتر حتما با پزشک مشورت کنید.

 

عوارض تزریق ژل لب در صورت تزریق اصولی خیلی محدوده و زود هم بهبود پیدا می‌کنند و در نهایت شما زیباترین لب ها را خواهید داشت. 

برای اینکه بتوانید از مشاوره‌های پیش از تزریق بهره‌مند شوید و با نحوه‌ی دریافت نوبت از کلینیک دکتر هاشمی که یکی از بهترین کلینیک های تزریق ژل در تهران است با خبر شوید با ما درارتباط باشید.

 

دکتر لیلی هاشمی

دکتر لیلی هاشمی

من دکتر لیلی هاشمی هستم. مدت 20 سال است که عاشقانه در کنار مراجعینم هستم، تا تجربه خوشایند زیباتر شدن را به آنها هدیه کنم. در این سال­ها مراجعین بسیار زیادی برای امور زیبایی متفاوتی نظیر تزریق چربی، تزریق ژل، بوتاکس، لیفت نخ، مزوتراپی، پی‌آر‌پی و برداشت خال به کلینیک ما مراجعه کرده‌اند و من همیشه از دیدن حس رضایتی که مراجعین بعد از انجام کارهای زیبایی تجربه می‌کنند، لذت می‌برم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
منشی کلینیک دکتر لیلی هاشمی
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟