بوتاکس زیر بغل

بوتاکس زیر بغل=کاهش تعریق🛁مزایا و عوارض

بوتاکس زیر بغل با مشکل هایپرهیدروز مقابله می‌کند. تعرق بیش از حد بدن را هایپرهیدروز Hyperhidrosis می‌گویند. تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروزیس می‌تواند یک مشکل آزاردهنده باشد که کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از روش‌های موثر برای کنترل این مشکل، استفاده از بوتاکس زیر بغل است.

عرق کردن به صورت عادی برای کاهش درجه حرارت بدن مفید است؛ اما اگر بیش از حد بشود، باعث ایجاد ظاهری نامطلوب و بوی نامطبوعی در بدن می‌شود. زیر بغل جزو بخش‌هایی است که بیشتر از سایر اعضای بدن عرق می‌کند و برای رفع این مشکل پزشکان بوتاکس زیربغل را پیشنهاد می‌دهند. تزریق بوتاکس زیر بغل می‌تواند تا 80 درصد تعریق را کاهش دهد و با مسدود کردن غدد تحریک عرق باعث کاهش تعریق شود. 

هایپرهیدروزیس چیست؟

هایپرهیدروزیس به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن بدن بیش از حد طبیعی عرق می‌کند. این وضعیت ممکن است موضعی یا عمومی باشد و می‌تواند در نواحی مختلفی از بدن مانند زیربغل، دست‌ها، پاها و صورت رخ دهد. هایپرهیدروزیس می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی، اختلالات هورمونی یا بیماری‌های سیستمیک ایجاد شود.

چگونه تزریق بوتاکس در درمان تعریق زیاد موثر است؟

بوتاکس با مسدود کردن سیگنال‌های عصبی که به غدد عرق می‌رسند، باعث کاهش تعریق می‌شود. وقتی بوتاکس به ناحیه زیربغل تزریق می‌شود، از ترشح ماده‌ای به نام استیل‌کولین که مسئول تحریک غدد عرق است، جلوگیری می‌کند. این فرآیند باعث می‌شود که غدد عرق فعالیت خود را کاهش دهند و تعریق به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

نحوه‌ی تزریق بوتاکس زیر بغل

  • مشاوره اولیه: در این مرحله پزشک وضعیت تعریق بیمار را بررسی می‌کند و تاریخچه پزشکی او را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.پس از مشورت با پزشک و موافقت برای تزریق بوتاکس زیر بغل، پزشک زیر بغل را به صورت فرضی به شبکه‌هایی تقسیم می‌کند.
  • آماده‌سازی: ناحیه زیر بغل تمیز و ضدعفونی می‌شود.
  • تزریق بوتاکس: سپس پزشک با بیحسی موضعی زیربغل را بی‌حس می‌کند و بعد از بوتاکس از برند باکیفیت را به صورت نقطه‌ای و شبکه‌‌ای زیر بغل تزریق می‌کند. پزشک با استفاده از سوزن‌های بسیار نازک، مقادیر دقیقی از بوتاکس را به نقاط مختلف زیر بغل تزریق می‌کند. این فرآیند معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و درد آن قابل تحمل است.

افراد دردی حین تزریق بوتاکس احساس نمی‌کنند و بی‌حسی اجازه احساس درد شدید را نمی‌دهد. تزریق بوتاکس زیربغل خیلی‌ سریع تمام می‌شود و کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. 

این تکنیک برای کسانی که از عرق کردن بیش از حد زیربغل رنج می‌برند و مدام با لکه‌های زرد و قهوه‌ای عرق روی لباس خود درگیر هستند واقعاً مناسب است.

پیشگیری از تعریق زیاد با بوتاکس کردن زیر بغل
پیشگیری از تعریق زیاد با بوتاکس کردن زیر بغل

مزایای بوتاکس زیر بغل و درمان تعریق زیاد

اگر افرادی که دچار این مشکل هستند با مصرف داروهای معمول و کمک پزشک نتوانستند تعریق زیربغل را کنترل کنند با تزریق بوتاکس زیر بغل می‌توانند این مشکل را به طور نسبتاً کامل رفع کنند و این از مزایای مهم تزریق بوتاکس است. از دیگر مزایای تزریق بوتاکس عبارتند از:

  • درد و ناراحتی خاصی هنگام تزریق بوتاکس زیر بغل وجود ندارد. 
  • درمان سرپایی است و فرد بعد از اتمام تزریق به زندگی عادی و کارهای روزمره بازمی‌گردد.
  • نتایج خیلی سریع و کوتاه پس از تزریق خود را نشان می‌دهند. 
  • خونریزی‌، درد و مشکلات شدید به همراه ندارد.

عوارض‌ بوتاکس زیر بغل

خوشبختانه اگر بوتاکس از برند باکیفیت‌ و زیر نظر پزشک حرفه‌ای انجام شود عوارض خاصی در پی ندارد و جز عوارض‌ کوتاه مدت معمول که کاملآ طبیعی است مشکل دیگری پیش نمی‌آید. 

این عوارض شامل کبودی، درد، علائم سرما خوردگی، سردرد و تورم است که باید طی مدت کوتاهی رفع شوند و در صورت ادامه دار شدن باید به پزشک مراجعه شود. 

عوارض نادر و کمتر دیده شده مثل اختلال بینایی، بی اختیاری ادرار و مشکل تنفسی، درد شدید، کهیرهای شدید و… هستند که در صورت بروز باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

آیا تزریق بوتاکس زیر بغل درد دارد؟

تزریق بوتاکس زیر بغل با استفاده از سوزن‌های بسیار نازک انجام می‌شود و درد آن معمولاً بسیار کم است. بسیاری از افراد این فرآیند را بدون نیاز به بی‌حسی موضعی تحمل می‌کنند، اما در صورت نیاز، پزشک می‌تواند از کرم‌های بی‌حس کننده استفاده کند.

مزایای تزریق بوتاکس زیربغلعوارض تزریق بوتاکس زیربغل
روش غیرجراحیقرمزی، تورم، کبودی یا خارش در محل تزریق
کاهش تعریق قابل توجهسردرد(عارضه‌ای نادر)
افزایش اعتماد به نفسضعف عضلانی(به ندرت اتفاق می‌افتد)
اثر طولانی مدت 

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس زیر بغل

برای به دست آوردن نتایج رضایت‌بخش بعد از بوتاکس زیر بغل باید مراقبت‌های بعد از تزریق را جدی بگیرید. بخشی از مراقبت‌های مهم بعد از تزریق شامل موارد زیر می‌شود:

  • بوتاکس برای آنکه جذب پوست شود نیاز به زمان دارد نباید قبل از اثر کردن بوتاکس زیربغل را دستکاری کرد یا به آن فشار وارد کرد و باعث جابجایی ماده بوتاکس شد. 
  • سعی کنید حدود 4 الی 6 ساعت بعد از تزریق بوتاکس دست‌ها را کمتر تکان دهید تا بوتاکس به خوبی عمل کند.
  • شنا و ورزشهایی که حرکات شدید دست را در پی دارد تا 48 ساعت متوقف کنید. 
  • تمام مواد شیمیایی مثل بادی اسپلش و دئودورانت را تا 48 ساعت بعد از تزریق استفاده نکنید. 
  • تا 12 ساعت مصرف ویتامین ای ممنوع!
  • اصلاح و اپیلاسیون زیر بغل تا 2 روز انجام نشود. 
  • لیزر زیربغل بعد از تزریق بوتاکس ممنوع!

ماندگاری بوتاکس زیر بغل

معمولا نتایج حاصل از تزریق بوتاکس زیر بغل بین 2 تا 4 روز بعد مشاهده می‌شوند و بعد از حدود 2 هفته اثرگذاری به صورت کامل انجام می‌شود. با این وجود نمی‌توان به عنوان یک روش و راهکار دائمی برای کاهش تعریق زیربغل روی بوتاکس حساب باز کرد و ماندگاری آن با توجه به شرایط فیزیکی بدن فرد و میزان تعریق بین 4 تا 12 ماه تخمین زده شده است. با انجام تزریق‌های مکرر، ممکن است ماندگاری اثر بوتاکس افزایش یابد.

بوتاکس زیر بغل برای چه کسانی مناسب است؟

تمام افرادی که تجربه ناخوشایند عرق کردن بیشتر از حد نرمال را دارند‌، از خیسی دائم زیر بغل، لکه های عرق زرد و قهوه‌ای روی لباس رنج می‌برند و بوی نامطبوع عرق آزارشان می‌دهد می‌توانند در صورت تمایل بوتاکس زیربغل تزریق کنند.

افرادی که بخاطر مشکلات بالا عدم اعتماد به نفس کافی برای حضور در جمع و مهمانی‌ها دارند نیز می‌توانند از این تکنیک‌ استفاده کنند. 

همچنین کسانی که به دنبال راه‌کاری موقت برای کم کردن میزان عرق در زیربغل هستند. ضمنا تعریق زیاد باعث عرق سوز شدن و حساسیت در زیر بغل می‌شود و با تزریق بوتاکس زیربغل این مشکل رفع می‌شود. اگر استفاده از محصولات ضد تعریق معمولی یا روش‌های خانگی نتوانسته است تعریق را کنترل کند، تزریق بوتاکس می‌تواند یک راه‌حل موثر باشد.

چه کسانی نباید تزریق بوتاکس زیر بغل انجام دهند؟

اگرچه بوتاکس یک روش ایمن و موثر است، اما برخی افراد نباید این درمان را انجام دهند. این افراد شامل کسانی هستند که به بوتولینوم توکسین حساسیت دارند، کسانی که دچار بیماری‌های عصبی-عضلانی مانند میاستنی گراویس هستند، و زنان باردار یا شیرده. همچنین افرادی که عفونت فعال در ناحیه تزریق دارند، باید تا زمان بهبود کامل عفونت از تزریق خودداری کنند. هم‌چنین کسانی که دارو‌های رقیق کننده‌ی خون مصرف می‌کنند یا اختلال انعقادی خون دارند بهتر است انجام ندهند

ضمنا اگر فردی با عمل جراحی، غدد غرق را برداشته‌است دیگر نباید تزریق بوتاکس زیر بغل کند. لازم به ذکر است زنان باردار و شیرده و افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی نباید بوتاکس تزریق کنند.

بهترین سن برای تزریق بوتاکس زیربغل از چند سالگی است؟

تزریق بوتاکس زیر بغل معمولاً برای افراد بالای ۱۸ سال توصیه می‌شود. در برخی موارد خاص و با تشخیص پزشک، ممکن است افراد جوان‌تر نیز تحت این درمان قرار گیرند. هیچ محدودیت سنی بالایی برای این درمان وجود ندارد و افراد مسن نیز می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

بهترین نوع بوتاکس برای تزریق زیر بغل

بوتاکس موجود در بازار تحت نام‌های تجاری مختلفی عرضه می‌شود، از جمله بوتاکس (Botox)، دیسپورت (Dysport)، و زئومین (Xeomin). هر یک از این محصولات ویژگی‌های خاص خود را دارند، اما همه آنها در کاهش تعریق زیر بغل موثر هستند. پزشک متخصص می‌تواند با توجه به شرایط شما، بهترین نوع بوتاکس را توصیه کند.

سخن پایانی 

با وجود آنکه سازمان غذا و دارو آمریکا تزریق بوتاکس برای زیربغل را تایید می‌کند، اغلب پزشکان توصیه می‌کنند با سایر روش‌ها میزان عرق را کنترل کنند. اگر هیچ روشی کارساز نبود بوتاکس زیر بغل به عنوان آخرین راهکار می‌تواند کارگشا باشد و آرامش روانی را به افراد بازگرداند. 

تزریق بوتاکس زیر بغل میزان عرق در این ناحیه‌ را بیش از 80 درصد کاهش می‌دهد ولی پیشنهاد می‌شود قبل از تزریق علت اصلی این میزان تعریق را پیدا کنید. جهت دریافت نوبت مشاوره و نوبت ویزیت از کلینیک دکتر هاشمی با شماره‌های تماس موجود در سایت ارتباط برقرار کنید. 

سوالات متداول بوتاکس زیربغل

آیا می‌توان بعد از بوتاکس زیر بغل، لیزر انجام داد؟

تا یک هفته پس از تزریق بوتاکس زیربغل، انجام هرگونه درمان زیبایی مانند لیزر، میکرودرم یا الکترولیز توصیه نمی‌شود. بهتر است به بدن فرصت کافی برای جذب مواد تزریقی داده شود و سپس اقدام به انجام لیزر کنید. هرگونه دستکاری، فشار یا مالش در ناحیه تزریق، می‌تواند خطر کبودی، عفونت، خارش و قرمزی پوست را افزایش دهد.

آیا بوتاکس زیر بغل ضرری دارد؟

خیر، بوتاکس زیر بغل یک روش درمانی و زیبایی غیرتهاجمی و ایمن است که هیچ ضرری برای بدن ندارد. این روش توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده و به عنوان یک راهکار موثر و امن برای درمان هایپرهیدروزیس زیر بغل تجویز می‌شود. بوتاکس نه تنها موجب کاهش تعریق این ناحیه می‌شود، بلکه به اعصاب موجود در ناحیه تحت درمان نیز آسیبی نمی‌رساند.

آیا بوتاکس زیر بغل درد دارد؟

خیر، پیش از تزریق بوتاکس به ناحیه زیربغل، بی‌حسی موضعی اعمال می‌شود تا شما در طول تزریق هیچ دردی احساس نکنید. این روش به گونه‌ای طراحی شده است که تجربه‌ای راحت و بدون درد را برای بیمار فراهم کند.

مدت ماندگاری بوتاکس زیر بغل چقدر است؟

مدت ماندگاری بوتاکس زیر بغل به متابولیسم بدن بستگی دارد. افرادی که دارای متابولیسم بالایی هستند، مانند ورزشکاران، ممکن است بوتاکس را سریع‌تر جذب کنند. به طور متوسط، اثرات این روش درمانی بین چهار تا شش ماه دوام دارد و در برخی افراد ممکن است تا ۱۲ ماه نیز ماندگار باشد.

برای دریافت بهترین نتیجه به چند جلسه تزریق بوتاکس زیربغل نیاز است؟

طبق نظر متخصصان، تزریق بوتاکس باید بین شش تا نه ماه ادامه یابد. در برخی موارد نیز ممکن است نیاز به ۱۲ ماه درمان باشد. با تزریق بوتاکس، اعصاب سمپاتیک به حالت نرمال خود بازمی‌گردند و تحریک‌پذیری آنها کاهش می‌یابد، که در نهایت منجر به کاهش تعریق زیر بغل می‌شود.

آیا بوتاکس می‌تواند به کاهش بوی بدن کمک کند؟

بله، بوتاکس می‌تواند به کاهش بوی بدن نیز کمک کند. از بین بردن رطوبت اضافی باعث کاهش بو می‌شود. با این حال، هنوز هم توصیه می‌شود از دئودورانت یا ضد تعریق استفاده کنید، زیرا بوتاکس به طور کامل تعریق را متوقف نمی‌کند.

دکتر لیلی هاشمی

دکتر لیلی هاشمی

من دکتر لیلی هاشمی هستم. مدت 20 سال است که عاشقانه در کنار مراجعینم هستم، تا تجربه خوشایند زیباتر شدن را به آنها هدیه کنم. در این سال­ها مراجعین بسیار زیادی برای امور زیبایی متفاوتی نظیر تزریق چربی، تزریق ژل، بوتاکس، لیفت نخ، مزوتراپی، پی‌آر‌پی و برداشت خال به کلینیک ما مراجعه کرده‌اند و من همیشه از دیدن حس رضایتی که مراجعین بعد از انجام کارهای زیبایی تجربه می‌کنند، لذت می‌برم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
منشی کلینیک دکتر لیلی هاشمی
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟