پی آر پی‌ چیست؟ بهترین روش جوانسازی پوست

یکی از راه‌های بدون عوارض جوانسازی پوست و مو، پی آر پی است. در تکنیک PRP با استفاده از خون خود شخص اقدام به جوانسازی سلول‌های شخص می‌کنند. این روش به احیای پوست کمک زیادی کرده و بین بسیاری از افراد محبوب واقع شده است. در این مقاله درباره‌ی پی‌ آر پی و روش انجام این تکنیک بیشتر صحبت می‌کنیم و راهنمایی‌های لازم جهت دریافت خدماتی مثل PRP را در اختیارتان قرار می‌دهیم؛ بنابراین با مجله زیبایی کلینیک دکتر لیلی هاشمی همراه باشید. 

 پی آر پی چیست؟

در واقع Platelet-rich plasma یا به اختصار PRP روشی برای بهبود بافت پوست، کاهش خطوط ریز روی پوست با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت است. این روش نوآورانه در عرضه خدمات زیبایی باعث شده تا تیرگی و لک‌های پوستی کم شوند و افراد رضایت بیشتری از پوست و موی خود داشته باشند. در این روش از پلاسمای خون خود شخص از طریق سانتریفیوژ (برای جدا کردن پلاکت ها از سایر اجزای خون) برای تحریک رشد سلول‌های جوان و جدید استفاده می‌شود.تحریک رشد سلول های جوان از طریق مواد ازادشده از پلاکت های پلاسما انجام می شود.  در حقیقت پی‌ آر پی نوعی مکمل پوستی و احیاکننده برای جلوگیری از پیری زودرس و جوانسازی است. 

بررسی مراحل انجام پی ار پی 

پی آر پی در چند مرحله کوتاه و آسان انجام می‌شود. مراحل پی ار پی به شرح زیر است:

پی ار پی مو در کلینیک لیلی هاشمی برای مو‌های کم پشتپی ار پی مو.

1. عموما از بازو مقدار کمی خون دریافت می‌شود. ( اگر از خونگیری ترس دارید باید بگوییم که دوقاشق هم نمی‌شود، نترسید!)

2. پس از دریافت، خون در آزمایشگاه وارد دستگاه سانتریفیوژ می‌شود و بخش‌های مختلف آن جدا و پلاسمای خون که حاوی غلظت بالایی از پلاکت هست را جدا سازی می‌کنند.

3. سپس این پلاسمای غنی از پلاکت با کمک سوزن‌های نازک و مخصوصی به مواضع هدف در بدن تزریق می‌شود.

احتمالا فکر کنید این روش شبیه آزمایش‌های عجیب و غریب در فیلم‌های علمی_تخیلی باشد؛ اما حقیقت دارد و کمتر از 60 دقیقه طول می‌کشد و خیلی زود نتایج حاصل از آن روی پوست و موی افراد پدیدار می‌شود. 

انواع پی آر پی 

استفاده از پلاسمای غلیط شده خون و تزریق آن به بخش‌های مختلف پوست باعث احیا و شادابی سلولهای پوستی می‌شود.از این روش برای تسکین درد نیز استفاده می شود. پی آر پی کاربردهای زیادی در صنعت پزشکی دارد که در ادامه‌ به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. 

پي ار پي صورت

برای ایجاد ظاهری جذاب‌تر و جوان‌تر از سابق استفاده از PRP برای صورت بسیار تأثیرگذار است. از پی آر پی برای رفع چین و چروک صورت و جای جوش که تاحدودی آزاردهنده می باشد و ترک های پوستی و افتادگی پوست صورت،استفاده می شود.با تاثیر فوق العاده PRP بر بافت پوست باعث افزایش کلاژن و الاستین در این بافت جهت جوانسازی صورت می شود.پی آر پی صورت مانند مزوتراپیمزوتراپی یکی از روش های ایمن جهت زیبایی و شادابی پوست می باشد.پی آر پی صورت برای کسانی که از سلامت کامل برخوردار بوده و علائم اولیه پیری را بروز می دهد بهترین و موثرترین نتیجه و عملکرد را دارد.

پی ار پی مو

یک شیوه نوین و جدید برای تقویت رشد مو و جلوگیری از کاهش و ریزش  مو با تحریک فولیکول ها و افزایش ضخامت مو پی آر پی مو است. مزیت این تکنیک طبیعی بودن آن و انجامش بدون درد و جراحی باعث رضایت بیشتر افراد می‌شود. یک راه‌حل بی‌خطر و امن و غیر تهاجمی و کم عوارض برای ترمیم بافت مو و تقویت ریشه مو انجام پی‌ارپی ‌مو است.پی ار پی مو بهتر است که سالی یکبار تمدید شود ولی در کل مدت زمان ماندگاری این درمان حدود ۱۸ تا ۲۴ ماه است.

 پی ار پی مو معمولا بین ۳ تا ۴ جلسه با فاصله زمانی ۵ تا ۶ هفته انجام می شود.ممکن است بعد از انجام پی ار پی مو دچار کمی ریزش مو شوید ولی نگران نباشید چون این مورد بعد از درمان طبیعی بوده و همانطور که گفته شد پی ار پی فولیکول های مو را تحریک کرده و ان ها را وارد مرحله جدیدی از رشد می کند درنتیجه مو های قدیمی از ساقه های مو بیرون میزند.

 

PRP therapy may help promote hair growth, increase hair thickness, and help protect your hair from prematurely shedding

درمان پی ار پی ضخامت مو را افزایش می دهد و به رشد مو و محافظت از ان در برابر ریزش کمک می کند.

Healthline

پی ار پی زانو

یکی از روش های تسکین درد و بهبود عملکرد زانو در افراد مخصوصا کسانی که به آرتروز مبتلا هستند پی ار پی زانو است.با توجه به شرایط متفاوت افراد مدت زمان ماندگاری درمان و تسکین درد و ناراحتی ناشی از آرتروز بین ۶ تا ۹ ماه متغیر است.پی ار پی علاوه بر تسکین درد، به بهبود وضعیت مفصل زانو از طریق باز سازی و ترمیم غضروف نیز کمک می کند.این روش درمانی زانو نسبتا بدون درد بوده و فقط در بعضی از افراد ناراحتی جزئی ایجاد می کند.

توصیه می شود که بعد از انجام پی ار پی زانو از دویدن و انجام ورزش های سنگین خودداری کرده و در ابتدا با پیاده روی آهسته شروع کنید.از نظر رژیم غذایی بهتر است تا حدود ۱۰ روز از مصرف ویتامین A و E ،زردچوبه و روغن ماهی اجتناب کرده و تا یک هفته از مصرف و استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی های الکلی بپرهیزید.

پی ار پی کمر

پی ار پی کمر برای افرادی مناسب است که مبتلا به درد مزمن کمر هستند.با گذشت زمان میزان اثر بخشی بعضی از روش های درمانی از جمله فیزیوتراپی و مصرف داروها معمولا کاهش یافته و در این صورت روش درمانی پی ار پی گزینه مناسبی برای تسکین درد می باشد.مدت زمان ماندگاری پی ار پی کمر حدود ۶ ماه تا یک سال است.توصیه می شود بعد از انجام پی ار پی تا ۱۴ روز از انجام فعالیت سبک و سنگین خودداری کنید.

بعد از انجام این روش درمانی ممکن است تا ۴۸ ساعت درد خفیفی در ناحیه درمان احساس کنید در این صورت برای تسکین درد خود بهتر است از کمپرس سرد استفاده کنید.از مصرف یک سری از داروها از جمله آنتی بیوتیک و داروهای استروئیدی و NSAID ها بپرهیزید،این داروها می تواند بر روند بهبودی درمان تاثیرگذار باشد.

کاربرد های پی ار پی

پی ار پی یکی از موثر ترین روش های درمانی برای جوانسازی و زیبایی پوست است که مانند سایر روش های درمانی کاربردهای متعددی دارد که عبارت اند از:

رفع هاله تیره دور چشم و پی ار پی زیر چشم

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که وجود آن در صورت باعثی ناراحتی بسیاری از افراد می‌شود، گودی عمیق زیر چشم و تیرگی هاله دور چشم است. این سیاهی ممکن است دلایلی مانند یبوست مزمن، کم‌خونی و… داشته باشند؛ اما گاهی هم ژنتیک عامل آن است. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت می‌تواند روند سیاهی دور چشم را کند و آن را تا جایی که می‌شود محو کند. 

روشن کردن رنگ پوست

لکه های پوستی و یکنواخت نبودن رنگ پوست می تواند از عوامل ناراحتی شما در موضوع زیبایی باشد اما خوشبختانه پی ار پی از روش های درمان بی نظیری است که به یکنواخت کردن رنگ پوستتان و لطیف تر کردن بافت پوست و رفع لکه های پوستی کمک می کند.فاکتورهایی که در ملاسمای خون بیمار وجود دارد با تحریک سلول‌ها و رشد سلول‌های جدید باعث ایجاد بافت تازه‌ای روی پوست می‌شود که شفاف‌تر و درخشان‌تر از پوست سابق خواهد بود.

جوان سازی پوست

به کمک پی آر پی جوانسازی پوست صورت انجام می‌شود. تزریق پلاسمای غلیط باعث رفع خطوط عمیق خنده و اندوه، کاهش چین و چروک و تحریک کلاژن سازی در نتیجه احیای ساختار پوست می‌شود. همانطورکه گفته شد این پلاسما از سانتریفیوژ خون فرد بدست امده در نتیجه برای افرادی که دچار آلرژی و حساسیت هستند مشکلی ایجاد نمی کند.فرایند جوانسازی با پلاسما و پلاکت غنی شده حدود یک ساعت طول می کشد.

درمان اسکار یا زخم

معمولا اسکار،ضایعه ای است که خون کمی دریافت می کند در نتیجه روند بهبودی آن نسبتا طول میکشد ولی با انجام پی آر پی عروق جدیدی د  محل اسکار ایجاد شده و خونرسانی را افزایش می دهد.به طور کلی با  روش درمانی PRP جای اسکار جراحی و آکنه و اسکار ناشی از سوختگی خیلی‌ خوب از روی پوست صورت محو می‌کند و پوستی شفاف و روشن به افراد هدیه می‌دهد. برای دستیابی به نتیجه مطلوب در درمان اسکار حدود ۳ تا ۶ جلسه نیاز است و در صورتی که شرایط اولیه بیمار عود نکند نتیجه پی آر پی دائمی می باشد.

پی آر پی روشی نوین برای احیای سلول‌های پوستی
پی آر پی روشی نوین برای احیای سلول‌های پوستی

تفاوت مزوتراپی و پی ار پی چیست؟

هدف درمانی مزوتراپی و پی ار پی بهبود در ظاهر پوست و تحریک و تقویت رشد مو است.مزوتراپی با تزریق محلولی از ویتامین ها و مواد مغذی و اسید هیالورونیک به بافت پوست انجام می شود و با افزایش گردش خون در ناحیه مورد نظر به جوانسازی و شادابی پوست و کاهش چین و چروک،آبرسانی پوست کمک میکند.پی ار پی از پلاسمای غنی از پلاکت خود فرد طی فرایند سانتریفیوژ استفاده می شود که با تزریق آن معمولا حساسیت و آلرژی ایجاد نشده و به ترمیم و سفت شدن بافت پوست و کلاژن سازی و تحریک فولیکول های مو برای رشد مجدد و…کمک می کند.

توصیه می شود برای ریزش مو از روش درمانی PRP استفاده شود چون همانطور که گفته شد در درمان پی ار پی از پلاسمای حاوی فاکتور های رشدی استفاده می شود.هردو درمان عوارض جانبی خفیفی دارند که در عرض چند ساعت کاهش می یابد.این عوارض می تواند ناشی از درد و ناراحتی جزئی از تزریق باشد.

هردو روش درمانی برای اینکه میزان ماندگاری و اثر بخشی بهتری داشته باشند نیاز به جلسات متعدد دارند ولی در کل مدت زمان ماندگاری پی ار پی طولانی تر از درمان مزوتراپی است.

10 مورد از مهم‌ترین مزایای پی آر پی چیست؟

پی ار پی یا همان ورمان با پلاسمای غنی از پلاکت مزایای زیادی دارد که ۱۰ مورد از مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می باشد:

  1. استفاده از سلول‌های هر شخص برای خودش
  2. عدم استفاده از هیچگونه محلول شیمیایی جز ضد انعقاد خون
  3. به لحاظ ایمونولوژی خنثی است و باعث بروز واکنش‌های آلرژیک نمی‌شود.
  4. دوره‌ی بهبودی کوتاه داشته و پس از تزریق نیاز به بستری و استراحت طولانی مدت نیست.
  5. کم یا زیاد شدن مقدار تزریق باعث بروز مشکلات خطرناک نمی‌شود. 
  6. هزینه آن نسبتا کم و مقرون به صرفه است.
  7. یک روش درمانی_زبیایی نسبتا بی درد است.
  8. محدودیت جنسیتی ندارد و اثرات مطلوب آن روی خانم‌ها و آقایان نمایان‌گر می‌شود.
  9. امکان ابتلا به بیماری‌های واگیردار در این روش نزدیک به صفر است.
  10. یک تکنیک همانند تزریق ژل و تزریق چربی‌ غیرتهاجمی و بدون عمل جراحی است.

عوارض پی آر پی چیست؟

ممکن است هنگام تزریق درد خفیفی تجربه کنید که کاملاً قابل تحمل است. همچنین خونریزی مختصر و نقطه‌ای در محل تزریق نیز، از دیگر عوارض این روش محسوب می‌شود. ضمناً سردردهای کوتاه و یک روزه پس از تزریق پی ار پی از عوارض این روش گزارش شده است که خیلی زود رفع می‌شود. به‌وجود آمدن اسکار در محل کف سر یا بروز عفونت در محل تزریق نیز، از عوارض کمتر دیده شده پی ار پی است. التهاب، کبودی و ورم همگی از عوارض احتمالی هستند که امکان بروز آنها به صورت کوتاه مدت وجود دارد.

مدت زمان تاثیر پی ار پی مو

اگر شرایط نرمال باشد و مشکلی در میان نباشد بعد از گذشت 3 ماه نتایج پی آر پی آشکار می‌شوند. البته پاسخ به این تکنیک در افراد مختلف، متفاوت است و بستگی به متابولیسم بدن و میزان تزریق هم دارد. اگر اثرات درمان روی افراد کم باشند، روش‌های دیگری و استفاده از داروهای کمکی جهت افزایش میزان تأثیرگذاری پی‌ ار پی مو پیشنهاد می‌شود.

تعداد جلسات پی ار پی مو

عموماً 2 جلسه پی ار پی برای آنکه نتایج معنی دار و قابل مشاهده‌ای حاصل شود کافی است؛ اما برای قطع ریزش مو و درمان مشکلات مربوط به مو احتمالا به پیشنهاد پزشک بیشتر از 3 جلسه نیاز به پی آر پی داشته باشید.

هزینه پی آر پی مو

هزینه پی آر پی مو با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود و قیمت هر کلینیک با کلینیک دیگر متفاوت است؛ زیرا روش‌ها و تکنیک‌های انجام این روش با هم فرق می‌کند. به‌طور کلی توجه کنید که بعید است کلینیکی با یک تفاوت قیمتی بسیار زیاد از سایرین این کار را انجام دهد و قیمت ارزانی برای این خدمت دریافت کند. خدمات زیبایی اکثرا قیمت‌های ارزان و عجیب غریبی ندارند و اگر با این مورد مواجه شدید حتما تحقیقات لازم برای صحت کار کلینیک‌ انجام دهید.در مرحله بعد هزینه پی‌ آر پی با کیت ایرانی یا کیت خارجی و همچنین با روش میکرونیدلینگ با همدیگر فرق دارند و در قیمت نهایی هر جلسه تأثیر گذار هستند. 

مراقبت‌های لازم در درمان با پی ار پی

همانطور که هر روش درمانی نیازمند مراقبت های لازم برای دستیابی به نتیجه خوب است برای انجام درمان پی ار پی نیز باید موارد زیر را برای رسیدن به نتیجه دلخواه رعایت کنید.این مراقبت ها عبارت اند از:

  • دست کم 6 ساعت ‌پس از تزریق به موضع دست نزنید.
  • یک روز کامل پس از تزریق آرایش ممنوع است.
  • پوست را ماساژ یا مالش ندهید.
  • از مسکن ساده برای کاهش درد استفاده کنید. 
  • کمپرس سرد برای کاهش ورم و کبودی موثر است.
  • لایه بردارهای پوست تا 72 ساعت ممنوع است.
  • تا 48 ساعت پس از تزریق روی صورت نخوابید.

آیا پی ار پی ماندگاری مناسبی دارد؟

اگر پی ار پی با سانتریفیوژ مناسب، سوزن درجه، نگهداری اصولی، استفاده از ماده ضد انعقاد خون مناسب انجام شود، معمولا نتایج حاصل از آن بین 12 تا 18 ماه ماندگاری دارند.درکل می توان گفت مدت زمان ماندگاری پی ار پی بستگی به سن فرد و هورمون ها و سرعت بازسازی بافت بدن دارد.

آیا پی ار پی صورت را چاق می‌کند؟

این تکنیک‌ به جهت اینکه کلاژن سازی را تحریک و باعث تولید سلول‌های جوان و تازه می‌شود، تأثیر بسزایی روی تحلیل رفتگی صورت دارد و می‌تواند صورت را تا حدی چاق و پر کند. می‌توانید نمونه کارهای کلینیک‌ را در صفحه آپارات دکتر هاشمی مشاهده کنید و نتایج حاصل از تزریقات روی پر شدن صورت را بررسی کنید.

پی ار پی برای چه کسانی مناسب است؟

محدودیت‌های زیادی برای تزریق پی آر پی وجود ندارد و هرکس که دارای میزان پلاکت مناسب خون باشد و از سلامت عمومی برخوردارند می‌توانند از این روش استفاده کنند.ضمنا اگر از سیگار، مشروبات الکلی و انواع دارو‌های رقیق کننده خون استفاده نمی‌کنید می‌توانید خیلی راحت از این روش برای درمان و تسکین درد یا زیبایی چهره و بازسازی مو استفاده کنید. 

پی آر پی برای چه کسانی مناسب نیست؟

پی ار پی درمانی غیر تهاجمی و ایمن است ولی افرادی که مشکلات زیر را دارند نباید این درمان را انجام بدهند:

  1. بیماران مبتلا به انواع سرطان
  2. بیماران مبتلا به ایدز
  3. هپاتیت نوع سی
  4. بیمارانی که داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند
  5. بیماران دیابتی
  6. بیمارانی که میزان پلاکت خونشان کمتر از نرمال است

 کلام آخر 

یکی از روش‌های جذاب و نوین برای رفع افتادگی و چروک‌های پوست و کمک به افزایش رشد مو PRP است. می‌توانید از این روش برای داشتن چهره‌ای جوان‌تر و زیباتر از همیشه بهره بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت از پزشک متخصص برای انجام پی ار پی، همچنین گرفتن مشاوره برای انتخاب تکنیک درمانی با شماره تماس کلینیک تماس گرفته و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول

آیا PRP دائمی است؟

با توجه به اینکه بافت پوستی و شرایط کلاژن سازی افراد منحصر به فرد بوده مدت زمان ماندگاری پی ار پی و لذت بیمار از تاثیر فوق الهاده این درمان نیز متفاوت می باشد در نتیجه این روش مدت اثر و درمان معینی دارد و عموما بین 6 تا9 ماه و در برخی موارد بین 12 تا18 ماه ماندگاری دارد و دائمی نیست.بهتر است برای داشتن پوستی لطیف و جوان تر سالی یکبار پی ار پی را تمدید کنید.

پی ار پی زیر چشم چقدر ماندگار است؟

این رویکرد درمانی نسبت به سایر درمان ها نتایج طولانی تری دارد ولی دائمی نیست. بسته به سن، نوع پوست، میزان مراقبت‌ و مقدار خواب هر شخص مدت زمان ماندگاری پی ار پی زیر چشم می تواند متفاوت باشد .میزان ماندگاری پی ار پی زیر چشم بین 9 تا 12 ماه است که توصیه می شود برای داشتن پوست زیر چشم روشن تر و جوان تر این درمان را مجدد تکرار کنید تا از نتایج بهبودی آن لذت ببرید.

 آیا این روش امن است؟

پی ار پی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که از پلاسمای غنی شده  خود فرد برای تزریق در صورت و کمر و …استفاده می شود.بنابراین بیمار نسبت به پلاسمای خود آلرژی و حساسیتی نشان نداده و آن را پس نمیزند. به طور کلی ممکن است تاحدودی درد و ناراحتی جزئی را احساس کنید که با داروها و یا کمپرس سرد رفع می شود.بنابر این،پی ار پی یک روش کاملا ایمن و بدون بروز حساسیت برای تسکین درد و جوانسازی پوست است.

دکتر لیلی هاشمی

دکتر لیلی هاشمی

من دکتر لیلی هاشمی هستم. مدت 20 سال است که عاشقانه در کنار مراجعینم هستم، تا تجربه خوشایند زیباتر شدن را به آنها هدیه کنم. در این سال­ها مراجعین بسیار زیادی برای امور زیبایی متفاوتی نظیر تزریق چربی، تزریق ژل، بوتاکس، لیفت نخ، مزوتراپی، پی‌آر‌پی و برداشت خال به کلینیک ما مراجعه کرده‌اند و من همیشه از دیدن حس رضایتی که مراجعین بعد از انجام کارهای زیبایی تجربه می‌کنند، لذت می‌برم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
منشی کلینیک دکتر لیلی هاشمی
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟